Att välja goggles är inte det lättaste med så många olika alternativ att välja mellan. Vi har därför satt ihop denna guide där vi går igenom allt du behöver veta för att hitta den bästa modellen för just dig!
Goggles är ett absolut måste i bergen. Oavsett om det är stark sol eller virvlande snö behöver du kunna se vart du ska. Dessutom skyddar goggles ögonen från skadliga UV-strålar samtidigt som det förbättrar din syn, och naturligtvis hindrar saker från att hamna i ansiktet!
Men de måste även vara bekväma, och självklart snygga. Marknaden svämmar över med varumärken som alla säger att de har den bästa tekniken, högsta komfort, bästa kontrast, och vi förstår helt och hållet om du inte vet vad du ska välja. Som tur är har vi sammanställt en komplett köpguide för skidglasögon där vi går igenom allt det tekniska, så att du kan göra ett så bra val som möjligt, och naturligtvis kommer vi också att dela med oss av våra toppval för den här säsongen.
Att vara förberedd för vintersport innebär inte bara att välja rätt skidglasögon, utan också att säkerställa rätt skydd mot kyla där dina kläder spelar en viktig roll i din vintersportutrustning. Oavsett om du letar efter en snowboardjacka dam eller en snowboardjacka herr, hittar du ett brett utbud av snygga och funktionella alternativ på Ridestore. Med många tekniska funktioner för att hålla dig hålla dig bekväm och varm kombinerat med snygga designer i en mängd olika färger och stilar, finns det något för alla smaker.
När det kommer till formen på linsen finns det tre olika att välja mellan. Det enklaste sättet att föreställa sig dessa är genom att tänka på axlarna och krökningen. Oroa dig inte – det är lättare än vad det låter. X-axeln är från sida till sida, alltså horisontellt, och Y-axeln är från toppen till botten – vertikalt.
Cylindriska linser är krökta på X-axeln, men platta på Y-axeln – som en halv cylinder.
Sfäriska linser är böjda i lika stor utsträckning på både X- och Y-axlarna – ungefär som en boll.
Toriska linser har inte en lika stor krökning på Y-axeln som de har på X-axeln, vilket förbättrar periferiseendet genom att skapa en “fisheye” effekt.
Sfäriska och cylindriska linser har inte någon fysisk inverkan på periferiseendet, och valet mellan dem beror egentligen mest på vilken stil du gillar. Vissa företag har dock anammat designtrenden av den toriska linsen i tron om att den ska ge ett bättre synfält än en traditionell cylindrisk eller sfärisk lins. Periferiseendet varierar dock ganska mycket från person till person, så hur fördelaktigt det extra potentiella synfältet är vet man inte helt säkert. Ett par goggles ska vara bekväma och fungera bra, formen handlar precis som vi nämnde tidigare mer om vad du tycker är snyggt.
Det är nu saker och ting börjar bli intressanta! Var och en av dessa alternativ hanterar ljus på olika sätt, och om du förstår hur de fungerar kan det hjälpa dig att göra rätt val. Även om polariserade (eller joniserade för vissa märken) är det mest populära valet för högkvalitativa goggles har de alla sina fördelar.
En spegellins hjälper till att reflektera bort majoriteten av ljuset från åkarens ögon, vilket kommer att skapa en ”mörkare” effekt. Detta är särskilt effektivt i starkt solljus eftersom kombinationen av solljus och reflektionen från snön kan göra att du spänner ögonen och det blir svårt att se. Om du vanligtvis åker under mycket ljusa förhållanden kan en spegellins vara ett bra val.
Polariserade linser är lite mer tekniska och jobbar med ett kemiskt laminatnät, vilket fungerar på en molekylär nivå och förhindrar att vissa ljusvågor passerar igenom. Dessa ljusvågor är de som skapar ”bländning”, därmed fungerar en polariserad lins bäst under skarpa förhållanden och är perfekt när du åker med ljus i ögonen eller återigen, i ljusa förhållanden där de gör det mer bekvämt för ögonen. Precis som med spegellinser kommer en polariserad lins att göra det ”mörkare”, så det kan vara lite svårt att se bra i svagt ljus. En polariserad lins kan dock ha en högre VLT-klassning (släpper igenom mer ljus) men skyddar ögonen mer, och kan därför vara något ljusare än speglade linser under samma förhållanden med samma skydd. Men för sån här bra teknik måste du vanligtvis betala lite extra.
Fotokromatiska linser reagerar på ljus och mörknar därefter. Dessa kan vara användbara för mer avslappnade situationer eller dem som åker med vanliga glasögon och inte kan byta lins i farten. Denna teknik används dock inte i de flesta fall eftersom både speglade och polariserade är mer populära på grund av deras högre prestanda. I och med att du kan byta de flesta linser på goggles idag är fotokromatiska linser inte så stora på marknaden.
VLT eller Visible Light Transmission är ett mått som anges på goggle-linser för att visa hur mycket ljus som släpps igenom åt gången. De mörkaste linserna – vanligtvis svarta, gröna och blåa – kan släppa in allt från 10-20% av ljuset. Det betyder att 80-90% av ljuset blockeras, reflekteras bort eller hålls ute tack vare linsens nyans. Våra ögon klarar bara så mycket ljus och fungerar bättre när det inte är överväldigade. En låg VLT som denna är idealisk för direkt solljus och väldigt ljusa dagar.
Röda linser släpper vanligtvis in någonstans mellan 20-40% av ljuset, vilket är bra för allround användning. Många åkare gillar att använda röda linser för kontinuerlig användning eftersom det är ett bra mellanting.
När ljuset sjunker och är lågt eller vad man kallar förhållanden med ”platt ljus”, dvs. grått, dimmigt, snöigt, och du kan inte se marken framför dig, behöver du en lins med svagt ljus, vanligtvis rosa eller gula. Dessa släpper in mycket mer ljus – ofta 60% + för att hjälpa dig att se alla små konturer och gupp i snön.
Det är dock viktigt att även kolla vilken typ av teknik gogglesföretaget använder för att förbättra saker som färg och kontrast. Oakley har till exempel Prizm och Dragon Lumalins, som bland annat ökar kontrasten och djupseendet för säkrare åkning.
Eftersom vi älskar att åka i alla typer av väder har behovet av att kunna byta linser i farten blivit mycket viktigare. Varje varumärke har sitt egna system, från Swiftlock till Ridgelock och magnetisk snap-in. Det finns inget som är rätt eller fel här, men alla märken har insett åkarens behov av att kunna byta linser utan att behöva byta goggles, och nu har utbytbara linser blivit standard. Det är dock bra att vara medveten om att vissa billigare goggles inte har denna funktion, eller om de har det kanske den inte är helt säker. Så läs alltid på före och välj ett pålitligt varumärke om du är osäker.
När man pratar om synfält syftar man på hur brett man kan se genom skidglasögonen. Detta kommer troligtvis att begränsas mer av ditt egna synfält snarare än glasögonen, men en del coola tekniker som toriska linser har nu gått bortom människans förmåga och erbjuder i vissa fall en fish-eye-effekt för att förbättra ditt synfält ytterligare. I slutändan kommer dock ett par större goggles att erbjuda det bästa synfältet, så om du vill ha extra brett är det en stor modell du ska välja!
Imma på insidan av dina goggles uppstår på samma sätt som på alla ytor, kondens som bildas av ett plötsligt möte mellan varmt och kallt. Antingen kall luft på varma linser eller varm luft på kalla linser. De två främsta orsakerna till imma är antingen dålig ventilation eller när luften du andas kommer in i glasögonen.
De mest välkända varumärkena har ventilation som gör att värmen från din hud kan gå ut från toppen av glasögonen. Denna konvektion av att den varma luften släpps ut orsakar en vakuumeffekt som drar in kall luft genom skummet runt skidglasögonen, vilket håller temperaturen inne och ute relativt normaliserad och förhindrar imma i de flesta fall. Därmed är ventilation en bra funktion att leta efter när du köper goggles, och om det står att de har ”förstärkt ventilation” i beskrivningen betyder det att ventilerna inte bara är hål som försvagar strukturen på skidglasögonen, utan ger strukturell styrka. Detta innebär att skidglasögonen inte går sönder eller skadas även om du skulle ramla, vilket definitivt är ett bra komplement till vilken design som helst.
Den andra anledningen till att goggles immar igen beror på att den varma luften från din andning åker in i skidglasögonen. Detta kan hända om du har på dig en mask under dina goggles och andas ut, men även om du har en jacka med dragkedjan uppdragen och din andning reflekteras tillbaka på utsidan av skidglasögonen. Imma på utsidan såhär försvinner dock snabbt när den kalla luften kyler ner ytan, men imma på insidan kan vara ett problem, vilket vanligtvis beror på hur masken sitter snarare än glasögonen. Så var uppmärksam på din setup innan du ger dig ut.
Både goggles med och utan ram har sina för- och nackdelar, samtidigt som de även ser annorlunda ut. Den största skillnaden är dock hur de interagerar med linser, vilket kan vara en avgörande faktor för dig. Goggles med ram är lite mer klassiska och har vanligtvis det som kallas för pop-out-system för linsbyte. En mjuk ram av gummi eller plast kan skjutas tillbaka från linsen så att den lossnar, och en ny kan sedan sättas in. Detta kan vara lite pilligt och ta extra tid, men med dessa typer av goggles riskerar du inga oplanerade pop-offs, vilket är ett stort problem med magnetiska linser.
Vissa ramlösa goggles använder magneter för att hålla linsen på plats, och för att ta bort glaset drar du upp linsen från ena hörnet så släpps magneterna. Utöver detta lossnar de inte så lätt, så du kommer att vara säker 99% av tiden! Vid hårda kraschar kan linsen dock lossna ibland, och om du åker i djup snö kan du nog föreställa dig att det blir ganska svårt att se vart linsen tar vägen. Magnetiska linser tenderar också att vara lite styvare än andra linser, så det är viktigt att du väljer ett par goggles som passar ditt ansikte om du kör på magnetlinser.
Andra ramlösa designer använder ett låssystem där linsen sitter på ramen och hålls på plats av spännen eller en spärr. Detta är ett bra system som kombinerar säkerhet med stil, men spännena kan vara små och att byta lins med handskar på kan vara lite krångligt.
Finns det ett alternativ som är bättre än något annat? Nej. Alla företag jobbar för att göra goggles och linser säkra och bekväma att ha på sig. Om du ramlar mycket kan du hålla dig borta från de magnetiska, men om du ska åka offpist och behöver byta linser utan att ta av dig handskarna är magneter enklast. Pop-out- och låssystem är dock ett utmärkt mellanting, men i slutändan handlar det också om stil och vad du helst föredrar.
Idag använder de flesta goggles en skumkonstruktion i tre lager för vadderingen. Oftast består den av ett första lager av poröst skum bredvid ramen som möjliggör maximalt luftflöde för att förhindra imma. Det andra lagret är ett supermjukt och tjockt lager som anpassar sig till ansiktet för en bra tätning och minskat tryck.
Sedan kommer lager tre, ”komfortlagret”, som ofta är tillverkat av ett mycket mjukt skum eller ett skum som är belagt med mikrofleece. Detta lagret är i kontakt med huden hela dagen och kan i många fall vara allergivänligt, fuktavvisande eller flera andra saker som fortsätter att hålla dina goggles sköna. Var uppmärksam på vadderingen eftersom det ofta är en faktor som glöms bort men som gör stor skillnad.
Generellt sett finns det två storlekar när man pratar goggles: medium och large. När du ser XL eller XM på exempelvis Oakleys modeller, är det bara deras version av large och medium. Eftersom de är kända för att ha goggles med en oversized look sätter de ’X’ framför för att göra det tydligt att de kommer att vara extra stora!
Eftersom de flesta goggles idag har flexibla ramar och linser (och vi säger de flesta), behöver du inte oroa dig för passform och kan ofta välja den storlek du gillar mest. En mjuk goggle i kombination med skumdynor i plysch innebär att även en oversized modell kommer att anpassa sig till ett mindre ansikte.
En bra tumregel att följa är dock att utgå från din hjälmstorlek. Om du exempelvis har medium (eller större) kan du ha ett par stora goggles utan problem, och om du har en liten (eller mindre) hjälmstorlek, kommer ett par goggles i medium att passa bättre.
OTG är ett bra alternativ för dem som behöver kunna ha på sig sina vanliga glasögon också. Om du inte gillar kontaktlinser kan det även vara en bra idé att införskaffa ett par ”sportglasögon”, som ofta är gjorda av stöttåligt material för att hålla ögonen säkra i backarna!
OTG-modeller skiljer sig inte från vanliga goggles när det kommer till passform eller funktion, men de har två ”skåror” skurna från skummet vid tinningen för att kunna ha dina vanliga glasögon eller läsglasögon under.
Vissa goggles är också designade med en speciell ram där du kan sätta in en lins med styrka inuti glasögonen. Detta gör att du kan åka med goggles utan glasögon under och fortfarande se bra. Smart, eller hur?
Men om du inte använder glasögon och har hittat de perfekta skidglasögonen men de är OTG, ska du fortfarande köpa dem då? Det finns egentligen ingen anledning att inte göra det, och OTG-goggles erbjuder fantastisk ventilation tack vare skåran, vilket faktiskt är anledningen till att många tillverkare gör sina goggles OTG-anpassade ändå. Så det finns egentligen ingen nackdel med det.
Hjälmkompatibilitet hänvisar vanligtvis till både bredden och krökningen på toppen av skidglasögonen i förhållande till krökningen på hjälmens kant. De flesta har ”universal” passform, vilket innebär att nästan alla goggles-tillverkare tar hänsyn till hjälmarna på marknaden och gör att skidglasögonens storlek och form passar ganska bra. Detta betyder att du kan blanda märken på goggles och hjälm utan problem och de kommer fortfarande att passa.
Men företag som Oakley, Anon, POC, Smith, Giro – för att bara nämna några – gör både goggles och hjälmar som erbjuder fullständig kompatibilitet. Det betyder att krökningen på skidglasögonen och hjälmen passar perfekt för att ge en bra passform utan några glipor.
Är detta en anledning för att matcha varumärken? Det är upp till dig. Som vi sa passar i princip alla goggles med de flesta hjälmar utan problem. Så känn dig inte tvingad att köpa en ny hjälm också bara för att du byter märke på dina goggles!
När det gäller hållbarhet är slag- och krossmotstånd högsta prioritet. Idag gör alla bra märken goggles och linser av material som böjs istället för att gå sönder.
Detta förbättrar inte bara passformen, det betyder också att dina goggles kommer att klara stötar och kraschar utan problem. Hållbarheten sträcker sig dock längre än så nu och inkluderar även saker som reptålig och oleofob beläggning samt förstärkt ventilation.
Det är lätt att repa skidglasögonen när du lägger dem i väskan eller jackan, så om det är något du brukar göra är en reptålig beläggning en bra idé. En oleofob behandling fungerar som ett skydd mot fett och smuts, och motverkar bland annat fingeravtryck. Förstärkt ventilation innebär att ventilationsöppningarna på toppen av skidglasögonen har en hårdare struktur som inte går sönder vid stötar. Detta är vanligt på många goggles idag och är ett stort plus för dem som behöver en supertålig goggle, men är inte alls nödvändigt.
Det finns inte så mycket vi kan säga om stil, förutom att möjligen välja det du tycker om. Goggles började med tjock ram och en cylindrisk lins. Ofta var de tjocka, hårda och inte så bekväma, men genom åren utvecklades modet och ramarna blev allt tunnare, tills den ”ramlösa revolutionen” tog fart, vilket var stort!
I och med det ledde Oakley marknaden in på den sfäriska designen med deras Flight Deck, en goggle inspirerad av stridspiloters hjälmar med en riktig “bubble-eye”-look. Därifrån utvecklades det i två olika stilar – cylindriska och sfäriska linser.
Om vi sedan spolar fram tills nu när ramar har gjort comeback igen. Att producera goggles med ram är billigare än ramlösa modeller eller de med tunnare ramar. Därför har budgetgoggles ofta det klassiska utseendet med en tjock ram.
Det finns dock ingen prestationsfördel att köra på ramlös design eller ens en tunn ram, utan det beror mer på linsen och konstruktionen. Så oavsett om du gillar “bubble-eye”-looken eller den minimalistiska cylindriska stilen är valet ditt.
Det kan vara svårt att välja rätt skidglasögon, och även om det finns många fantastiska märken och stilar att välja mellan, är det till stor hjälp att få tips från någon som bär sina goggles dag ut och dag in på berget. Så vad har vi på oss när vi åker?
Fasta linser hör till det förflutna! Fotokromatiska linser kanske hävdar att de kan göra allt, men att ha förmågan att kunna byta ut linsen så att den passar förhållandena är utan tvekan det vi vill köra på. Välj en utbytbar om du kan, metoden hur du byter är dock upp till dig. Magnet, pop-out eller lås/spänne är alla bra.
Det finns ingen tänkbar fördel med att en goggle med ram eller en ramlös design skulle vara bättre än den andra när det gäller prestanda eller periferiseendet om skidglasögonen är lika stora. Självklart kommer ett par små goggles med ram och en stor ramlös modell att ha olika synfält, men på goggles av samma storlek finns det ingen konkret fördel med någon av dem. Så det handlar mer om dina personliga preferenser.
Imma orsakas av att varm luft fastnar i dina goggles, vilket ofta kan hända när luften du andas åker upp under din mask och in i glasögonen. Kontrollera hur din mask sitter och att det inte finns några glipor eftersom det troligen är det som orsakar det, annars kommer dina goggles inte att kunna göra sitt jobb. Billiga goggles som inte har anti-fog teknik eller beläggningar kan bli immiga med tiden. Om så är fallet bör du överväga att uppgradera dem.
Eftersom du kommer att ha den i ansiktet ca 6-8 timmar per dag är det ganska viktigt. Trelagers är standard och varje märke har sin egna version, så välj den du tycker verkar bäst. Om det är ett känt varumärke kommer det att vara bra oavsett!
De flesta goggles är flexibla så passformen spelar inte jättestor roll idag. Det finns dock några saker som kan vara bra att tänka på. Om du har ett medelstort eller större huvud (hjälmstorlek) kan du ha ett par stora goggles utan problem. Om du har ett litet eller mindre huvud och därmed hjälm, är medium på dina goggles ett bra val. Läs delen om hjälmkompatibilitet högre upp för mer info om det, men som vi nämnde där passar nästan alla goggles med de flesta hjälmar utan problem!
Ja, förutsatt att dina goggles är OTG-kompatibla. En liten skåra skärs från vadderingen vid tinningen för att få plats med glasögonen. Vissa goggles är även designade så att du kan sätta in en lins med din styrka i, och slipper ha på dig glasögonen. Så läs på innan för att ta reda på vad som passar bäst för just dig!
Läs också: